Blog WorkExpress.pl

Blog ekspercki jednej z największych agencji pracy tymczasowej w Polsce

Misją serwisu jest wzrost świadomości potencjału,
który drzemie w elastycznej formie zatrudnienia.
Dzielimy się wiedzą i zachęcamy do dyskusji!

29 marca 2013 - Artur Ragan

10 rzeczy, po których rozpoznasz rzetelną agencję doradztwa personalnego

Print Friendly

Nieliczni pracodawcy w Polsce nadal sami naprawiają swoje samochody, jednak ciągle większość z nich wierzy, że bez pomocy z zewnątrz podołają skomplikowanemu procesowi wyszukiwania i sprawdzania kandydatów do pracy w swojej firmie. Poniżej krótka ściąga dla tych świadomych, że samodzielnie realizowana rekrutacja ma wątpliwy urok oraz skuteczność i oszczędniej jest zlecić to specjalistom. Tylko którym?

Warto wiedzieć, że godna zaufania agencja doradztwa personalnego to ta, która:

1. …ma doświadczenie w rekrutacjach dla Twojej branży

Najgroźniejszy konkurent znów zatrudnił kandydata przedstawionego przez agencję XYZ? To najlepszy powód, żeby się z nią spotkać i wypytać, co mogą dla nas zrobić i za ile. I tak musi zachować całkowitą dyskrecję a dzięki przedsięwziętym poszukiwaniom na pewno ma już sporą bazę kandydatów, którzy przydadzą się również nam. Dodatkowo, jeśli rekruterzy z XYZ popełnili w poprzednim projekcie jakieś błędy, to już wiedzą jakie, więc, żeby przetrwać, raczej ich nie powtórzą. Warto zastanowić się nad zadaniem im podłego pytania: „czy dalibyście radę „zhuntować” osobę, którą zrekrutowaliście dla konkurencji?”. Jeśli to rzetelni „łowcy głów” – odmówią, bo cenią swoją wiarygodność. Jeśli się zgodzą, należy poważnie zastanowić się nad dalszymi kontaktami.

2. …dba o sieć i kontakty

Nie chodzi tu o instalację elektryczną (bo bez niej da się rekrutować) ale o relacje z kandydatami. Dobra agencja dba o rozbudowę sieci kontaktów społecznych a to da się rozpoznać przy pomocy pewnej mało znanej wyszukiwarki na literę G. Jeśli wiemy, że jeden telefon z pytaniem o polecenie fachowca oszczędzi nam miesięcy poszukiwań, od czego zaczynamy rekrutację? Zwykle dzięki networkingowi najszybciej znajduje się najcenniejszych kandydatów. Praca po znajomości? Zgadza się. Właśnie tak to działa. Zwłaszcza wśród przedstawicieli rzadziej spotykanych specjalności zawodowych. Trudno wytypować, która z agencji jest najlepsza w networkingu, ale serwisy społecznościowe i profile rekruterów poszczególnych firm, przynajmniej w przybliżeniu odpowiedzą na to pytanie.

3. …nie zatrudnia „złotych rączek”

Warto stawiać na agencje, w których nadal panuje stara, dobra specjalizacja, bo – powiedzmy wprost – tylko ona zapewnia najwyższą jakość rekrutacji. Wprawdzie zarówno handlowcy jak i specjaliści ds. rekrutacji zajmują się relacjami z klientami, ale ci pierwsi poświęcają swój czas na kontakty handlowe a drudzy na selekcję i weryfikację kandydatów. Teoretycznie nic nowego a jednak na polskim (i nie tylko) rynku regułą stało się łączenie tych dwóch funkcji, mimo dalece rozbieżnych zakresów obowiązków i rodzajów wykonywanych zadań. Celem takiej komasacji miało być zwiększenie efektywności, ale w efekcie mamy zwykle do czynienia z obniżeniem standardów rekrutacji i selekcją mniej staranną, bo dokonywaną pod presją czasu. W to, że specjalista ds. rekrutacji jest doskonałym handlowcem, nikt nie wątpi, ale koncentracji na typowo analitycznych zadaniach na pewno nie sprzyja groźba niewypracowania określonego wyniku finansowego i możliwych tego konsekwencji.

4. …raportuje zwięźle i terminowo

Dobra agencja hołduje staroświeckiej sztuce obsługi klienta a to wymaga utrzymania stałego kontaktu. Dlatego warto brać pod uwagę agencje, które co tydzień raportują, jakie są postępy projektu. Nawet jeśli jest to zwięzła notatka, co i kiedy zrobiono i jakie będą tego efekty, stanowi ona „polisę ubezpieczeniową”. Otrzymujemy bowiem konkretne zobowiązanie i wiemy, że nasze sprawy idą w dobrą stronę. A w razie niedotrzymania terminu, mamy argument o twardości łomu.

5. …tworzy szczegółowy profil kandydata

Dobra agencja wyszukująca ludzi do pracy zawsze gromadzi na ich temat mnóstwo informacji. I tak jak porządny rzemieślnik, nie skąpi klientowi informacji o swojej pracy. Agencje rekrutacyjne, które szanują czas klienta sporządzają szczegółowy „portret” osoby, którą przedstawiają do zatrudnienia, uwzględniając tam nawet takie szczegóły, jak punktualność. Czas poświęcony na lekturę profili kandydatów to najlepsza inwestycja, chroniąca przed „powtórką z rozrywki”.

6. …stosuje specjalistyczne narzędzia analityczne

Tak jak do naprawiania samochodu lepiej używać specjalistycznego sprzętu, tak do badania osobowości człowieka, który za chwilę może stanowić filar zespołu, warto użyć profesjonalnych testów. Najlepiej zamawianych w PTP lub bezpośrednio u autorów. Brutalna prawda jest taka, że ogólnodostępne „gotowce” dają często wyniki bezużyteczne w procesie rekrutacji. Jeśli mamy do czynienia z firmą, która polega na 10 punktowym teście, wypełnianym odpowiedziami typu „rzadko” „często” „nigdy” w ciągu 3 minut, to nie jest to oznaka profesjonalnego podejścia. W żadnym razie nie pozwala na wnikliwe zbadanie przydatności kandydata pod kątem jego psychicznych predyspozycji. Zawsze warto spytać o nazwę narzędzi diagnostycznych a potem samodzielnie zasięgnąć opinii o nich.

7. …jest w stałym kontakcie z klientem i kandydatem

Po pierwszych spotkaniach z kandydatami, agencja powinna dać nam sygnał zwrotny o najczęściej pojawiających się pytaniach i obiekcjach kandydatów. To dla nas cenna informacja również ze względu na przyszłe rekrutacje. Stały kontakt z kandydatem też jest bardzo ważny, bo pozwala na budowaniu relacji opartych na wzajemnym szacunku a to z kolei przyspiesza proces rekrutacji. Kandydaci nieodmiennie są mile zaskoczeni, jeśli rekruter dotrzyma obietnicy i przekaże w terminie informację, bez względu na jej charakter. To oznacza, że kandydat jest traktowany po partnersku a przecież każdy to ceni, prawda?

8. …dba o Twój wizerunek

Ważne, by przy wyborze firmy doradczej pamiętać, że w czasie trwania projektu będzie nas ona reprezentować przed kandydatami. Warto zwrócić uwagę, czy firma ta, będąc naszym partnerem biznesowym, będzie promowała pozytywny wizerunek swojego klienta. Biorący udział w rekrutacji kandydaci muszą wiedzieć , że za tym procesem stoi dobry pracodawca, który wydaje pieniądze na zatrudnienie dobrego pracownika a później dba o jego rozwój i szkolenia. Niestety wiele agencji doradztwa personalnego w Polsce nie dba o relacje z kandydatami, przez co ich niemały odsetek rezygnuje w trakcie rekrutacji, na czym traci przede wszystkim klient agencji.

9. …dzieli się wiedzą

Godna zaufania firma doradztwa personalnego to nie tylko taka, która realizuje zlecone projekty, ale tez potrafiąca dzielić się z klientem wiedzą na temat rynku pracy. Warto więc podjąć współpracę z firmą, w której pracują osoby otwarte, ciągle uczące się i poszerzające swoje kompetencje. Jeśli na trzecie z kolei pytanie o proces rekrutacji usłyszymy odpowiedź wymijającą – należy szukać dalej.

10. …jest polecana przez twoich pracowników

Dobra rada na zakończenie: warto stawiać na agencję, którą polecą nam nasi aktualni pracownicy. Niemal każdy z nich zetknął się z jakąś firmą doradztwa personalnego. Z pewnością potrafią docenić dobrego pośrednika i raczej zależy im na tym żeby do zatrudnienia w ich sąsiedztwie zrekrutowano kogoś wartościowego. Należy się więc spodziewać, że swojemu pracodawcy też wskażą godnych polecenia fachowców od rekrutacji i selekcji, prawda?

Z chęcią odpowiemy na wszelkie pytania dotyczące rekrutacji i doradztwa personalnego.

Osoby, które odwiedziły tę stronę szukały informacji o:

  • agencja doradztwa personalnego rekrutacja handlowcow
  • czy dzielicie się w internecie opiniami na temat agencji doradztwa personalnego?
  • o co zapytać firmy leasingu personalnego
  • po jakim czasie mozna sie spodziewac telefonu z work express

Podziel się wiedzą

Komentarze do artykułu

Skomentuj

(wymagane)

(wymagane)

Przeczytaj inne:
usmiech
Moc emocji, czyli o znaczeniu badań psychologicznych w rekrutacji

Ilekroć słyszę o badaniach psychologicznych, które są warunkiem koniecznym do wykonywania pewnych zawodów, zastanawiam się, na ile sfera psychiki kandydata do pracy w ogóle interesuje przeciętnego polskiego pracodawcę. Dlaczego niby...

Zamknij