Blog WorkExpress.pl

Blog ekspercki jednej z największych agencji pracy tymczasowej w Polsce

Misją serwisu jest wzrost świadomości potencjału,
który drzemie w elastycznej formie zatrudnienia.
Dzielimy się wiedzą i zachęcamy do dyskusji!

6 maja 2013 - Artur Ragan

BHP rozmowy kwalifikacyjnej, czyli czego ma prawo oczekiwać kandydat

Print Friendly

Jak jednocześnie pozbawić przedsiębiorstwo potencjalnie wartościowego pracownika i zaszkodzić jego wizerunkowi? Wystarczy że osoba rekrutująca nie przygotuje właściwie rozmowy kwalifikacyjnej a oba te „sukcesy” osiągamy za jednym zamachem. Urażony kandydat prawie na pewno nie zdecyduje się na związanie z naszą firmą a swoimi odczuciami podzieli się skwapliwie z bliższym i dalszym otoczeniem

Czego, poza elementarnym szacunkiem dla drugiego człowieka, ma prawo oczekiwać kandydat podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Przygotowanie do lekcji

Popełnianie przez rekruterów podstawowych błędów, na przykład w imieniu lub nazwisku kandydata jest niedopuszczalne i świadczy o niepoważnym podejściu do wykonywanych obowiązków. Przecież zanim wybierzemy się na jakiekolwiek formalne spotkanie (np. egzamin czy rozmowa z klientem), przeznaczamy odpowiedni czas na zapoznanie się z dokumentacją. Reprezentant naszego przyszłego pracodawcy ma więc obowiązek przeczytać wnikliwie aplikację. którą złożył Kandydat na dane stanowisko, przestudiować ofertę pracy i profil pracodawcy, aby nie zostać zaskoczonym żadnym pytaniem kandydata. Zwłaszcza, że ten ostatni z roku na rok jest coraz lepiej przygotowany i zadaje coraz więcej pytań, mających doprecyzować jego sytuację i perspektywy zatrudnienia.

Zapewnienie warunków poufności

Kiedy mowa o rekrutacjach prowadzonych przez agencję pośrednictwa pracy, dość często pojawia się zarzut niedostatecznej dyskrecji. Niewielu kandydatów wie, że warunkiem koniecznym prowadzenia agencji zatrudnienia jest posiadanie lokalu zapewniającego poufność prowadzonych rozmów. Wymóg ten nie dotyczy wszystkich firm, jednak dla zachowania dobrego wizerunku – zapomnijmy na zawsze o spotkaniu rekrutacyjnym na korytarzu, czy w obecności osób postronnych. Podczas rozmowy, nie powinny padać pytania dotyczące sfery prywatnej a każdy z kandydatów ma prawo do poufności pozyskanych informacji.

Stosowny wygląd i zachowanie

Osoba, która reprezentuje pracodawcę, z pewnością powinna zadbać o wysoki standard wszystkiego co robi. Powinna również dostosować strój do sytuacji, bo wyraża w ten sposób szacunek dla zaproszonych kandydatów.  O punktualności podobno nawet nie wypada mówić, niemniej przypomnijmy, że wszelkie spóźnienia zawsze o wiele bardziej kompromitują gospodarza niż gościa. O każdym, nawet kilkuminutowym spóźnieniu należy poinformować z należytym wyprzedzeniem i od tej zasady nie ma wyjątków.

Komunikacja dwustronna

Zadaniem osoby prowadzącej spotkanie rekrutacyjne jest nawiązanie dialogu z kandydatem. To wyklucza zasypywanie go lawiną pytań. Po zdobyciu koniecznych informacji, osoba rekrutująca zawsze powinna zarezerwować trochę czasu na pytania kandydata. Każdy kandydat zasługuje na szacunek i poważne traktowanie, więc podczas spotkania powinna panować atmosfera, która wzbudzi jego zaufanie i będzie sprzyjała szczerej rozmowie. Warto też przypomnieć, że pytania zadawane przez kandydata to bardzo ważny sygnał, który nie powinien być lekceważony.

Znajomość realiów rynku pracy

Niby oczywiste, ale od wielu kandydatów słyszeliśmy, że podczas rozmów kwalifikacyjnych doświadczają żenującej ignorancji osób prowadzących rekrutację. Tymczasem ich podstawowym obowiązkiem jest być na bieżąco ze stawkami wynagrodzeń, typowymi wymogami stanowiska pracy i innymi czynnikami, które pozwolą skutecznie negocjować z kandydatami. W pracy profesjonalnego rekrutera oczywistością jest aktualizowanie informacji na temat rynku pracy i wiadomości o specyfice stanowisk, na które rekrutuje. Jeśli rekrutację prowadzi samodzielnie pracodawca lub osoba przez niego wyznaczona  – zanim opublikuje ofertę, musi upewnić się, że naprawdę wie o niej wszystko.

Bez pytań niedozwolonych!

Pytania dotyczące planów założenia czy powiększenia rodziny, pochodzenia, wyznania, preferencji politycznych, seksualnych, adekwatności wieku do danej roli, miejsca zatrudnienia partnera – są niedopuszczalne. Pytania nie mogą naruszać dóbr osobistych i dyskryminować. Kandydat ma być zatrudniony (lub nie) wyłącznie ze względu na kwalifikacje, doświadczenia, umiejętności, wiedzę (lub ich brak czy posiadanie w niewystarczającym, nieadekwatnym do wymagań stopniu). Takie same zasady dotyczą informacji zamieszczanych w ogłoszeniach.

Prawo do informacji zwrotnej

Osoba prowadząca rekrutację bezwzględnie powinna informować Kandydata w obiecanym terminie o jego dalszym udziale w procesie rekrutacji. To oznaka profesjonalizmu. Jak zwykle bywa, wszyscy wiemy i legendarne „oddzwonimy”, jako synonim nierzetelnego podejścia osób rekrutujących, jest już tematem dowcipów i motywem w spotach reklamowych.

Tyle refleksji osobistych, kilka lat po przejściu na „drugą stronę barykady”. A może o czymś zapomniałem?

 

Osoby, które odwiedziły tę stronę szukały informacji o:

  • rozmowa kwalifikacyjna bhp
  • szacunek do kandydata rozmowa kwalifikacyjna
  • pytania kwalifikacyjne na stanowisko bhp
  • pytania na rozmowie kwalifikacyjnej bhp
  • pytania na rozmowie o prace bhp

Wpis utworzony w 6 maja 2013 o godzinie 1:21 i dodany do działu Aktualności, Rekrutacje.
Możesz zasubskrybować ten temat poprzez kanał RSS 2.0. Możesz napisać odpowiedź, lub śledzić na swojej stronie.
Tagi: , , , , , ,

Podziel się wiedzą

Komentarze do artykułu

Skomentuj

(wymagane)

(wymagane)