Blog WorkExpress.pl

Blog ekspercki jednej z największych agencji pracy tymczasowej w Polsce

Misją serwisu jest wzrost świadomości potencjału,
który drzemie w elastycznej formie zatrudnienia.
Dzielimy się wiedzą i zachęcamy do dyskusji!

29 października 2013 - Artur Ragan

Dlaczego warto rekrutować na uczelniach

Print Friendly

Rynek pracy jest dla młodych niełaskawy i to się prędko nie zmieni. W efekcie tysiącami opuszczają oni Polskę zaraz po odebraniu dyplomu a niebawem nie będą nawet nań czekać, bo w szklarni czy w magazynie raczej się taki papier nie przyda. Z drugiej strony blatu też biednie – tysiące małych i średnich pracodawców nie są w stanie znaleźć właściwej osoby do roboty. Ba, nawet takiej „do przyuczenia”. W takim razie może, szanowny Pracodawco, warto abyś bez względu na branżę, zajrzał na okoliczne wyższe uczelnie i za ich pośrednictwem szukał przyszłych kadr?

Studenta na wychowanie przyjmę

Przyciągnięcie młodych ludzi z potencjałem i „wychowanie” sobie przyszłych kadr może się bardzo opłacić. Licznych dowodów na poparcie tej tezy dostarcza branża BPO i ogólnie – sektor usług wspólnych. Od dawna firmy takie jak Capgemini czy Kroll rekrutują studiujących jeszcze Polaków, władających dobrze przynajmniej jednym językiem obcym, uczą ich zasad obsługi klienta oraz standardów pracy w nowoczesnym przedsiębiorstwie, najlepszym oferując efektowne ścieżki kariery. Ku zawiści większości rodzimych pracodawców, dotrzymują obietnicy, skutecznie zniechęcając sporą grupę do emigracji i pracy poniżej kwalifikacji. Co więcej – robiący karierę w firmach outsourcingowych stają się w krótkim czasie bardzo efektywnymi specjalistami. A zatem można, przy założeniu, że zasada wzajemności nadal działa. (A jeszcze wczoraj tak było.) Jak oni to robią?

Gdzie stoją konfitury

Polski rynek outsourcingu procesów biznesowych jest wart około miliarda euro. Badania Związku Liderów Sektora Usług Wspólnych (ABSL) wykazują, że w ciągu 6 lat stworzono w Polsce 375 centrów usług biznesowych, a zatrudnienie w nich znalazło ponad 100 tys. osób. Ponad połowa zatrudnionych jest poniżej trzydziestki, większość ma wyższe wykształcenie lub studiuje. Branże zatrudniające największą liczbę absolwentów uczelni to IT, obsługa klienta i HR. Ten rynek rośnie w tempie ok 20% rocznie, więc z pewnością będzie tworzył wiele miejsc pracy, ale też edukuje sporą grupę specjalistów znających dobrze przynajmniej jeden język obcy. Obiecujące, prawda?

Praca nie tylko na słuchawce

Jak wynika z badań prowadzonych w branży BPO, coraz większa liczba pracodawców chce stawiać na młodych, ambitnych ludzi, którzy widzą w niej swoją szansę na rozwój i karierę zawodową. Rosną też oczekiwania – pierwotnie do obsługi klientów poszukiwano tylko osób znających najpopularniejsze języki obce: angielski, francuski i niemiecki. W ślad za nimi rozpoczęto poszukiwania osób znających języki mniej popularne, jak np. norweski czy hebrajski. Kolejnym etapem tej ewolucji było powstawanie centrów obsługi rozliczeniowej, badań i rozwoju a nawet Legal Process Outsourcing, w którym mogą znaleźć zatrudnieni kandydaci wyspecjalizowani w przepisach prawa i administracji. Powstają też centra HR Services, zatrudniające specjalistów od administracji personalnej i kadrowo-płacowej. Dostrzegasz, szanowny Pracodawco, tę różnorodność?

Nie tylko w metropoliach

Wielkie firmy, które chcą obniżyć koszty pracy tworzą oddzielne jednostki zarządzające zasobami ludzkimi na całym świecie, ewentualnie outsource’ują je czyli przekazują zewnętrznemu dostawcy. Takie centra są już w Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie czy Trójmieście. W kolejce czekają Bydgoszcz, Lublin, Kielce, Opole, Piła czy Toruń. Zagraniczni inwestorzy biorą je coraz poważniej pod uwagę ze względu na koszty utrzymania powierzchni biurowych i płace – niższe niż w większych miastach. To oznacza szansę na powstrzymanie ucieczki młodych ludzi z tych miast, spowodowanej brakiem perspektyw na zatrudnienie. Wiem – o tym było na wstępie, ale powtarzam, bo ważne.

Nie tylko firmy z krajów „piętnastki”

Firmy przenoszące swoje centra obsługowe pochodzą najczęściej z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Austrii, Francji, krajów Beneluxu i Skandynawii, Włoch, Płw. Iberyjskiego, ale też z Turcji czy Izraela, a także z terenów Europy Wschodniej. Dla niejednego młodego człowieka podjęcie pracy w centrum usług wspólnych jest szansą na karierę w strukturach międzynarodowych firm.  Coraz częściej poszukują oni konsultantów, którzy znają przynajmniej dwa języki obce co najmniej na poziomie C1, czyli zaawansowanym. Najczęściej mile widziany jest dobry lub komunikatywny poziom znajomości drugiego. Najpopularniejsze „zestawy”: angielski+niemiecki; angielski+francuski i angielski+hiszpański. Kluczowa jest biegłość w posługiwaniu się językiem obcym, dzięki czemu szanse na pracę mają absolwenci kierunków innych niż ekonomiczne czy techniczne.

Gdzie tu interes?

Podsumowując, dla młodych ludzi, taki mariaż na trzecim roku studiów to możliwość zdobycia pierwszego doświadczenia zawodowego a pracodawca rozwija w ten sposób przyszłe kadry, które wobec sytuacji na rynku pracy raczej docenią, co dla nich zrobiono. Może więc warto wzorem ‚contact centers‚ zaczynać poszukiwania od obecności na akademickich targach pracy i networkingu na uczelniach? Skoro mogą to robić wielkie międzynarodowe firmy, to dlaczego nie robi tego firma „Zgredzik sp. z o.o.” z Przasnysza, mogąca równoważyć niższe zarobki, szeregiem innych korzyści, w tym lepszymi relacjami z szefem i współpracownikami?

Bardzo chętnie się dowiem. Zachęcam do komentowania.


Wpis utworzony w 29 października 2013 o godzinie 11:05 i dodany do działu Aktualności, HR.
Możesz zasubskrybować ten temat poprzez kanał RSS 2.0. Możesz napisać odpowiedź, lub śledzić na swojej stronie.
Tagi: , , , , , , , , , , , ,

Podziel się wiedzą

Komentarze do artykułu

Skomentuj

(wymagane)

(wymagane)

Przeczytaj inne:
kp2
Ogólnopolskie obgadywanie wynagrodzeń

Polacy coraz częściej wymieniają się w sieci informacjami o wysokości swoich wynagrodzeń. Skąd w pracownikach chęć dyskusji o zarobkach? Jakie są plusy, a jakie minusy jawnych zarobków (okiem pracownika i...

Zamknij