Blog WorkExpress.pl

Blog ekspercki jednej z największych agencji pracy tymczasowej w Polsce

Misją serwisu jest wzrost świadomości potencjału,
który drzemie w elastycznej formie zatrudnienia.
Dzielimy się wiedzą i zachęcamy do dyskusji!

4 kwietnia 2013 - Artur Ragan

Outsourcing to nie jest lekarstwo na kryzys

Print Friendly

Rosnąca popularność rozwiązań outsourcingowych wymaga obrazowego przedstawiania różnych aspektów, więc – jeśli pozostajemy przy terminologii medycznej – lepsze byłoby porównanie do szczepionki. Outsourcing powinien uodparniać a nie leczyć objawy. Tymczasem wielu liczy na to, że będzie kołem ratunkowym, kiedy jest już za późno

Z pozoru korzyści są oczywiste: outsourcing powinien być narzędziem restrukturyzacji, bo firma upraszcza strukturę i optymalizuje koszty. Omawiając rozwiązania outsourcingowe najczęściej używamy takich sformułowań jak: „większa elastyczność”, „szybsza reakcja na zmiany rynkowe”, „wydzielenie skomplikowanych procesów”, „uwolnienie własnych środków”, „reorganizacja procesów biznesowych”, „obniżenie ryzyka (a właściwie scedowanie na dostawce usług)”, „dostęp do zasobów poza organizacją” czy „koncentracja na podstawowych działaniach”. Sęk w tym, że każde z nich sprowadza się do jednego, podstawowego aspektu – pełnej kontroli kosztów operacyjnych a to przecież nie wszystko. „Głos portfela” zawsze brzmi najdonośniej, ale warto też uwzględnić inne korzyści, które w dalszej perspektywie mogą zwiększyć szanse na rynkowy sukces. Również dla reputacji firmy, bo informacje o wahaniach stanu zatrudnienia są oczywistym sygnałem alarmowym dla obecnych i przyszłych kontrahentów.

Outsourcing sposobem na wizerunek?

Dobra wiadomość – kryzys kiedyś minie i będzie można zwiększyć produkcję. Zła wiadomość – żeby zwiększyć produkcję, będą potrzebni fachowcy – być może ci sami, którym trzeba było podziękować z powodu spadku koniunktury. Sposobem na niepewną sytuację w sektorze produkcji może okazać się outsourcing procesów, bazujący na rozwiązaniach pracy tymczasowej. Oczywiście mowa o grupie wykwalifikowanych pracowników, która – jeśli składa się z osób z doświadczeniem w danej branży – swoją pracę może rozpocząć niemal natychmiast. Ze względu na doświadczenie zdobyte przy poprzednich projektach, tacy pracownicy najczęściej nie wymagają szkolenia, a proces rekrutacji na dane stanowisko trwa bardzo krótko.

W takiej sytuacji, niemal z dnia na dzień, firma która decyduje się skorzystać z outsourcingu, bo właśnie zwiększyła się produkcja, po złożeniu zlecenia, otrzymuje od dostawcy usługi, wymaganą grupę wykwalifikowanych pracowników, którzy wykonują swoje obowiązki poza zakładem zleceniodawcy, bo zaplecze też zapewnia firma outsourcingowa. Takie rozwiązanie to przede wszystkim dobra opcja dla pracodawcy, który nie będzie musiał zwalniać i na nowo przyjmować pracowników stałych. Ponadto w ten sposób chroni wizerunek firmy przed, typową dla okresu wahań koniunktury, „huśtawką” poziomu zatrudnienia i związanych z nią problemów.

Nie pozwól na psucie wizerunku pracodawcy

Zakłady produkcyjne,  w momencie powrotu koniunktury kontaktują się ze zwolnionymi wcześniej pracownikami, proponując im powrót na dawne stanowiska. Ci jednak, pomni niedawnych zwolnień, nie kwapią się wracać na niepewny grunt a większość z nich po prostu znalazła już zatrudnienie w innych firmach.  Rozwiązaniem, które zapewnia ciągłość realizacji procesów produkcyjnych i chroni wizerunek pracodawcy jest więc skorzystanie z ofert firm outsourcingowych. Zleceniodawca, wobec rosnącej liczby zamówień, zleca jej obsługę procesów, które trzeba zintensyfikować w okresie zwiększenia produkcji. Po zakończeniu tego etapu, np. z powodu kolejnych wahań koniunktury, obniża poziom produkcji i wstrzymuje korzystanie z usług zewnętrznych. Cały czas trzymając rękę na pulsie.

Trzy w jednym

Tym samym firma realizuje cel produkcyjny, nie zwiększa i nie redukuje zatrudnienia, co pozwala mu kontrolować na bieżąco poziom kosztów działalności operacyjnej. Umożliwia także zachowanie dobrej opinii wśród pracowników, klientów oraz dostawców. Rzecz jasna outsourcing procesów nie jest zarezerwowany wyłącznie dla firm sektora produkcji. Outsourcing w ogóle rozwija się w naszym kraju niezwykle dynamicznie a spowolnienie gospodarcze, paradoksalnie, dało mu nowy potencjał rozwojowy. Ciągle jednak na przeszkodzie stoi brak zaufania do usług outsourcingu jako takich i – najczęściej pozbawiona racjonalnych podstaw ekonomicznych – wola utrzymywania własnego zaplecza procesów nie związanych z główną działalnością przedsiębiorstwa.


Podziel się wiedzą

Komentarze do artykułu

  1. Outsourcing to przede wszystkim zredukowanie wydatków w firmie. Przedsiębiorstwa zakładają, że biuro księgowe lepiej poradzi sobie z corocznym rozliczeniem podatkowym, niż miałby to robić ich pracownik, a oprócz tego zrobi to zdecydowanie taniej, co w tym wypadku oznacza również szybciej.

    mobilisteam
    25 marca 2014 14:14 Reply

Skomentuj

(wymagane)

(wymagane)

Przeczytaj inne:
hr business partner
HR Business Partner

Dotychczasowa rola działów HR w polskich firmach zmienia się w imponującym tempie. Specjaliści działów HR zaczynają odgrywać coraz ważniejsze role i powszechnie pogłębiają swoją wiedzę ekonomiczną, ale nieliczni z nich...

Zamknij