Blog WorkExpress.pl

Blog ekspercki jednej z największych agencji pracy tymczasowej w Polsce

Misją serwisu jest wzrost świadomości potencjału,
który drzemie w elastycznej formie zatrudnienia.
Dzielimy się wiedzą i zachęcamy do dyskusji!

20 lipca 2012 - admin

Outsourcing trafia pod strzechy

Print Friendly

Ostatnie 5 lat to dla outsourcingu w Polsce cała era. Od teoretycznych rozważań i analizowania case studies z zagranicy w roku 2007, dochodzimy do fazy, w której takie usługi są w Polsce zamawiane przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Można powiedzieć, że przeszliśmy przyspieszony kurs outsourcingu i zdaliśmy egzamin na bardzo dobry

Przedsiębiorcy w Polsce obecnie korzystają z setek rozmaitych usług outsourcingowych – zarówno tych „miękkich” (np. księgowość, kadry, callcenter, IT), jak i „twardych” (transport, magazynowanie, co-produkcja.) Generalną zasadą jest, że klient koncentruje się na swoim core businessie, a obszary wsparcia przekazuje do obsługi specjalistom.

Lista przebojów usług outsourcingowych

Najpopularniejsze są usługi księgowe, kadrowo-płacowe i obsługa klienta, działające w modelu BPO. W drugiej grupie – usługi „twarde” – przoduje logistyka: usługi transportowe, magazynowe. Specjalizujemy się we wsparciu operacji logistycznych i produkcyjnych i na naszym przykładzie mogę powiedzieć, że najczęściej wykonywane usługi to:

  • kompletacja zamówień,
  • przepakowywanie,
  • tworzenie zestawów promocyjnych,
  • dołączanie ulotek reklamowych,
  • etykietowanie,
  • prosty montaż,
  • kontrola jakości,
  • testowanie.

 

Usługi outsourcingowe coraz powszechniejsze

Zapotrzebowanie na usługi magazynowe jest największe i coraz chętniej sięgają po nie firmy z sektora produkcji. Bardzo dynamicznie rośnie również branża BPO, czyli outsourcingu procesów biznesowych a od dostawców usług logistycznych Klienci oczekują z dnia na dzień coraz większej elastyczności i innowacyjnych rozwiązań. Ma to związek z coraz krótszym cyklem życia produktów i dopasowaniem strategii sprzedaży do dynamicznie zmieniającego się popytu.

BPO w Polsce rośnie w siłę

Rynek outsourcingu rośnie z każdym rokiem a outsource’owanych obszarów  przybywa.  Daleko nam jeszcze do standardu europejskiego, jeżeli chodzi o powszechność korzystania z usług outsourcingowych, ale stajemy się specjalistami w świadczeniu takich usług dla firm globalnych. Outsourcing procesów biznesowych stworzył w Polsce około 70 tysięcy miejsc pracy. Ocenia się, że do 2014 wartość polskiego rynku może wzrosnąć o 40 procent. Nie znam drugiej branży, która rozwija sie w takim tempie.

Perspektywy rozwoju

Rok temu Instytut Outsourcingu prezentował raport Millward Brown SMG/KRC, z którego wynika, że wartość polskiego rynku BPO wynosi prawie 4 miliardy zł. W Polsce działało w 2011 ponad 280 centrów outsourcingowych. Liczba ta w tym roku wzrośnie. Na powierzanie części usług firmom zewnętrznym z pewnością wpłynął korzystnie kryzys gospodarczy.  Pomógł branży outsourcingowej, szczególnie w Europie i Azji.

Polska specyfika

Polscy przedsiębiorcy wolą powierzać obszary niezwiązane z podstawową działalnością firmy podmiotom zewnętrznym, żeby móc całą uwagę skoncentrować na swoim core businessie. Związane jest to z ryzykiem utrzymywania działów wsparcia w okresie niepewnej koniunktury. Utrzymywanie własnego magazynu czy taboru transportu w firmie produkcyjnej oznacza chociażby dodatkowe koszty stałe, związany z zatrudnianiem osób zarządzających takimi procesami czy infrastrukturą. Outsourcing to świetne narzędzie uelastyczniania kosztów i w dodatku można je ciągle udoskonalać. Niezmienna jest tylko najczęściej pojawiająca się obiekcja potencjalnych klientów, która dotyczy możliwości wycieku poufnych informacji poprzez outsourcera. Zarzut poważny i powszechny  tyle tylko, że łatwy do obalenia, bo żadna firma outsourcingowa nie pozwoliłaby sobie na tak samobójcze postępowanie.

Czego się nie outsourcuje

Moim zdaniem nie można outsourcować tylko wiedzy, która jest zasobem strategicznym każdej firmy. Natomiast z procesów strategicznych outsourcowane bywają również czynności podstawowe. Dobrym przykładem są

  • kontrola jakości produktów i półproduktów: kontrola wyjściowa produkcji a także testowanie jak również kontrola dostawy do magazynu, często także kontrola poprawności kompletacji w magazynie – zarówno jakościowa i ilościowa,
  • podmontaż, co-manufacturing czy rework/serwis: naprawy proste, uzdatnianie komponentów i produktów, które są „niedoszlifowane” w procesie produkcji, również programowanie podzespołów elektronicznych.

 

Można powiedzieć, że właściwie każdy z nas, codziennie podejmuje w mikroskali decyzje o outsourcingu, np. kupując w lokalnej „bawialni dla dzieci” organizację urodzin dla swojej pociechy czy zamówienie pizzy. Sami też pewnie dalibyśmy radę, ale to oznacza konieczność zaangażowania czasu i energii ze szkodą dla ważniejszych rzeczy. Efekt – z powodu braku doświadczenia – byłby trudny do przewidzenia.  Wniosek jest zawsze ten sam: warto powierzyć to zawodowcom.

Osoby, które odwiedziły tę stronę szukały informacji o:

  • popyt na usługi kontroli jakości
  • outsourcing BPO rośnie
  • outsourcing kosztów pracy
  • outsourcing najpopularniejsze dział usług
  • outsourcing w polsce usługi wykonywane przez zagranice czy polskie firmy

Podziel się wiedzą

Autor:

Artur Ragan

więcej wpisów tego autora

Komentarze do artykułu

Skomentuj

(wymagane)

(wymagane)

Przeczytaj inne:
Truskawka
Dlaczego truskawki są lepsze od uszczelek, czyli o mieszaniu pojęć

Wyobraźmy sobie dwóch pracodawców: pan A jest plantatorem truskawek. Zatrudnia 6 zbieraczy owoców na 2 miesiące w roku, bo truskawki zbiera się w czerwcu i lipcu i to, całe szczęście,...

Zamknij