Blog WorkExpress.pl

Blog ekspercki jednej z największych agencji pracy tymczasowej w Polsce

Misją serwisu jest wzrost świadomości potencjału,
który drzemie w elastycznej formie zatrudnienia.
Dzielimy się wiedzą i zachęcamy do dyskusji!

16 kwietnia 2015 - Artur Ragan

Praca w handlu jak… służba wojskowa?

Print Friendly

Sieci handlowe ewidentnie zwiększają obroty, a co za tym idzie, coraz chętniej zatrudniają. Przed firmami rekrutującymi okres obiecujący, ale i niełatwy – zleceń przybywa, ale branża ma fatalną opinię wśród kandydatów. Czy zasłużoną? Jaka jest specyfika pracy w dużych sieciach handlowych? Jakie możliwości rozwoju daje praca w tym sektorze?


Osobiście za sam staż w dużych sieciach handlowych przyznawałbym kandydatom dodatkowe „punkty” podczas rekrutacji, nawet jeśli ich obowiązki nie wiązały się bezpośrednio ze sprzedażą. Dlaczego? Bo współcześnie praca w nich stanowi odpowiednik służby wojskowej w zamierzchłych czasach (tyle, że nie jest obowiązkowa i powszechna). Porównanie podnosi ciśnienie weteranom po obu stronach, ale podobieństwa są niezaprzeczalne. I tu, i tu wymaga się wszechstronnych umiejętności a jednocześnie pozwala się wyróżnić osobom o niskich kwalifikacjach i niewielkim doświadczeniu. To dlatego mnóstwo młodych ludzi (nie tylko absolwentów kierunków związanych z handlem) rozpoczyna karierę właśnie w handlu. Jeśli komuś odpowiada praca w ruchu, codzienne nawiązywanie kontaktu z nowymi osobami i korelacja zarobków z wynikami – na pewno znajdzie w nich coś dla siebie. Specyficzna jest również sama ścieżka kariery; zaczynając od najniższego stanowiska można w ciągu paru lat dojść naprawdę wysoko. Takie kariery trafiają się od kiedy te sieci działają w naszym kraju.

Praca w handlu niemal w każdym zakątku Polski jest dobrym miejscem do zdobywania pierwszego doświadczenia zawodowego dla ludzi młodych. Staż w sieciach handlu detalicznego daje zestaw najważniejszych umiejętności dla każdego, kto rozważa karierę w sprzedaży bądź obsłudze klienta (ale nie tylko tam). Poza prawem jazdy, umiejętnością pracy na MS Office oraz innymi nowymi technologiami, mowa również o umiejętnościach nawiązywania i utrzymywanie relacji, szybkiego podejmowania decyzji, kompetencji komunikacyjnych oraz odporności na stres i umiejętności pracy pod presją czasu. A to tylko te najważniejsze. Ponadto pracując w dużej sieci handlowej można zaznajomić się z warunkami pracy w dużej organizacji, w której praca jest regulowana procedurami, wszelkie działania muszą być uzasadnione biznesowo a subiektywność decyzji -mocno zredukowana. Można też powiedzieć, że praca w dużych sieciach kształtuje też umysł i charakter – wyrabia elastyczność w myśleniu, odpowiedzialność, dyspozycyjność i punktualność.

Warto zwrócić uwagę na wachlarz stanowisk dostępny w ramach sieci handlowych i jak przebiega typowa ścieżka kariery. Najczęściej pojawiające się w ofertach nazwy stanowisk to: sprzedawca, merchandiser, handlowiec, specjalista ds. sprzedaży, przedstawiciel handlowy, asystent ds. sprzedaży, kierownik działu sprzedaży, kierownik sklepu. Ścieżka kariery w sprzedaży wiedzie od zwykłego reprezentanta handlowego, przez szefa sprzedaży, kierownika regionu, czy specjalisty lub kierownika zajmującego się kluczowymi klientami, do dyrektora sprzedaży. W zależności od wyników pracy w relatywnie krótkim czasie można osiągnąć wysokie stanowisko, zatem analogie nie takie znów naciągane, prawda?


Wpis utworzony w 16 kwietnia 2015 o godzinie 12:59 i dodany do działu Aktualności, HR.
Możesz zasubskrybować ten temat poprzez kanał RSS 2.0. Możesz napisać odpowiedź, lub śledzić na swojej stronie.

Podziel się wiedzą

Komentarze do artykułu

Skomentuj

(wymagane)

(wymagane)

Przeczytaj inne:
podpis na umowie
Trwają prace nad ograniczeniem liczby miejsc pracy, czyli o pewnej dyrektywie

Kto jeszcze uważa, że regulowanie gospodarki najczęściej ją upośledza? Wspaniale – pamiętajmy o tym podczas najbliższych wyborów, bo unijne prawo kształtuje ostatnio dziwna frakcja wierząca, że jednym podpisem przesunie zachód...

Zamknij