Blog WorkExpress.pl

Blog ekspercki jednej z największych agencji pracy tymczasowej w Polsce

Misją serwisu jest wzrost świadomości potencjału,
który drzemie w elastycznej formie zatrudnienia.
Dzielimy się wiedzą i zachęcamy do dyskusji!

12 maja 2011 - Piotr Rzebko

A dlaczego Ty nie szkolisz efektywnie?

Print Friendly

Autor: Marek Goliasz, E-learning Project Manager w Business Media Software Solutions

Jak podaje David Kepler w raporcie eBusiness: Redefining Business Process in the Chemical Industry, dzięki zastąpieniu tradycyjnych szkoleń elektronicznym firma Dow Chemical zaoszczędziła 46 milionów dolarów. Ernst & Young obniżył koszty szkoleń o 35% dzięki wprowadzeniu e-learningu. Skondensowano czas trwania szkoleń z 2 900 godzin w formule tradycyjnej do 900 godzin w formule e-learning . Co zdecydowało o efektywności rozwiązań e-learning?

Zmniejszenie kosztów i zwiększenie sprzedaży dzięki efektywnemu nauczaniu

Ernest and Julio Gallo Winery jest światowym liderem na rynku win. Firma prowadzi sprzedaż w ponad 90 krajach. Oferta obejmuje wina na każdą kieszeń jak i ekskluzywne produkty zdobywające międzynarodowe wyróżnienia. Po wprowadzeniu nowej linii produktów – win klasy Premium, firma stanęła przed wyzwaniem przeszkolenia swoich pracowników sprzedaży. Szkolenia prowadzone były przez zespół specjalistów sprzedaży, którzy wyposażeni w folie prezentacje PowerPoint, filmy i zestawy do degustacji podróżowali między oddziałami Gallo. Szybko zmierzyli się jednak z następującymi problemami:

  • Ograniczona liczba trenerów spowodowała, że tylko 15% zespołów sprzedażowych przechodziła szkolenia produktowe
  • Koszty podróży trenerów i uczestników szkoleń były bardzo duże
  • Podróże trenerów i czas spędzony na szkoleniach w oczywisty sposób prowadził do spadku ich produktywności



Menedżerowie Gallo uznali, że należy zmodernizować program szkoleniowy dla pracowników sprzedaży i dystrybutorów. Założono, że program ten ma nie tylko dostarczać wiedzy produktowej, ale komunikować pozycję marki. Gallo Wine Academy została przekształcona w program Knowledge Anywhere – platformę e-learningową zawierającą systematyczne kursy, udokumentowany know-how firmy oraz niezbędne dokumenty. Po uruchomieniu przeprowadzono pilotaż dla handlowców w pięciu regionach USA. Aby przekonać się o wpływie wdrożonego systemu szkoleń on-line na sprzedaż kontrolowano wyniki sprzedażowców objętych pilotażem z tymi, którzy z e-learningu nie korzystali. W badaniu kontrolowano sprzedaż popularnej marki Rancho Zabaco. Jaki był skutek? W regionach, w których sprzedażowcy mogli korzystać z platformy e-learning liczba dystrybutorów wzrosła o 30%, a sprzedaż o 25% w ciągu czterech miesięcy.

Oblicza e-learningu

Czynnikiem, który zdecydował o sukcesie rozwiązań e-learning w omawianych przykładach była konieczność intensywnego szkolenia wielu pracowników rozproszonych w wielu miejscach. Wdrożenie platformy ze szkoleniami on-line przyniosło wymierne rezultaty, ponieważ było odpowiedzią na problem z dostarczaniem wiedzy.
Potrzeba intensywnego szkolenia, zarządzania tym procesem dotyczy także firm, których specyfiką jest duża rotacja pracowników. Dowodem jak zrobić to dobrze jest brytyjski McDonald’s, który we współpracy z Kineo zaczął wykorzystywać narzędzie autorskie Articulate Studio. W pierwszym roku po wdrożeniu zaoszczędzono ponad 1 milion funtów. Wybór metod e-learningowych podyktowany był z jednej strony dążeniem do oszczędności, a z drugiej strategia szkoleniowa firmy wymagała rozwiązań nowoczesnych, angażujących, dostarczanych wtedy, gdy to potrzebne (just in time), istotnych z punktu widzenia pracowników i dających przewagę konkurencyjną. Grupą, do której adresowany był program szkoleń e-learning byli menedżerowie. Kursy dotyczyły finansów, zarządzania zapasami i budowania zespołu. Wykorzystane oprogramowanie autorskie – Articulate pozwaliło ekspertom w organizacji przygotowywać interaktywne treści szkoleniowe nie wymagając przy tym kompetencji graficznych czy programistycznych. Co ciekawe, opracowane rozwiązanie pilotażowe zostało laureatem nagrody Articulate Guru Awards 2010. Fragment wyróżnionego szkolenia można zobaczyć na stronie http://elearning-examples.s3.amazonaws.com/FinancialSkills/player.html.

Czy system zarządzania wiedzą może mieć wpływ na motywację pracowników?

Twierdzenie to z początku wydaje się mało wiarygodne. Popatrzmy na to jednak z punktu widzenia pracownika, który zastanawia się nad swoją perspektywą rozwoju w firmie. W systemach zarządzania szkoleniami (LMS) można przedstawić pracownikom ścieżkę szkoleń, umiejętności i celów prowadzących od aktualnie zajmowanego do coraz wyższych stanowisk w strukturze firmy. Potwierdza to przykład National Institute of Corrections, amerykańskiej agencji rządowej zajmującej się systemem penitencjarnym. Raport przygotowany przez Bersin and Associates wskazuje także na wzrost motywacji i zainteresowania szkoleniami pracowników niższego szczebla po wprowadzeniu platformy Learn Center. Dzięki otwartemu systemowi zapisów pracownicy ci zaczęli sami dbać o wzrost swoich kompetencji. Zwiększali przez to swoje szanse na awans i stawali się coraz lepszymi pracownikami. W ten sposób rozwiązania e-learningowe pozycjonują się nie tylko w obszarze metod szkoleniowych, ale także zarządzania talentami i rozwojem.

Interesującym zjawiskiem jest także social learning obejmujący wymianę i zdobywanie wiedzy poprzez sieci społecznościowe – przede wszystkim te skupiające profesjonalistów jak np. Linkedin, GoldenLine czy profeo.pl, blogi, fora czy grupy dyskusyjne. Menedżer HR może spostrzec że pracownicy jego firmy chętnie rozmawiają na tematy zawodowe na forach, komentują blogi ekspertów, dzielą się ciekawymi linkami na Facebooku czy też piszą bloga.

Czy można wykorzystać takie środki do wzmocnienia innowacyjności własnej organizacji?

Vistaprint jest jedną z najszybciej rozwijających się firm branży poligraficznej w Stanach Zjednoczonych. Organizacja postawiła na wymianę idei między pracownikami w duchu Enterprise 2.0, czyli oprogramowania społecznościowego używanego w środowisku biznesowym. Architektura informacji tworzona jest dynamicznie przez dodawane i modyfikowane przez użytkowników treści. W Vistaprint wdrożono prosty system, gdzie każdy z pracowników mógł dodać swój pomysł na rozwiązanie aktualnych problemów i usprawnienie firmy. Firma zatrudnia około 1950 pracowników, w ciągu jednego miesiąca 373 zalogowanych użytkowników zgłosiło 415 unikalnych pomysłów. Dzięki rozwiązaniu typu Wiki w ciągu dwóch lat od momentu wzrosło zaangażowanie pracowników, a efektywność pracy wzrosła dzięki aktywnej kolaboracji w duchu Facebook’a. Więcej aktualnych przykładów efektywnego wykorzystania social learning w firmie można znaleźć na stronie http://c4lpt.co.uk/handbook/corporate.html. Wsparcie potencjału pracowników oraz zarządzanie tym procesem poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii to szansa na rozwój także firm z sektora MSP. Społeczne media wymiany wiedzy – blogi, wiki, profesjonalne fora, a także gotowe szkolenia e-learningowe czy serwisy z profesjonalnymi publikacjami to środki zwiększania kreatywności oraz rozwoju kompetencji dostępne dla każdej firmy.

W artykule tym, chciałem przekazać, że na skuteczność e-learningu składa się użycie go do rozwiązania takich problemów jak:

  • Szybkie dostarczenie wiedzy wielu pracownikom
  • Stymulowanie motywacji pracowników
  • Zmniejszenie kosztów szkolenia przy jednoczesnym wzroście kapitału intelektualnego w firmie
  • Efektywne zarządzanie innowacyjnością i kreatywnością w firmie



E-learning jest zjawiskiem bardzo różnorodnym. Różnorodność ta niesie wiele szans i może przynieść wymierne korzyści w wielu obszarach. Wyzwanie dla działów HR i menedżerów polega na umiejętnym dobraniu narzędzi informatycznych do zarządzania wiedzą. Czy jesteś gotowy na to wyzwanie?

Więcej informacji o e-learningu w biznesie: http://bmss.pl/blog/

______________

Źródła:

http://www.e-learningcentre.co.uk/News_and_views/Kineo_tips/Tip_7_Making_the_Business_Case_for_e_learning_
- Patrick Dodd. E. & J. Gallo Winery: Serving Up E-Learning Chief Learning officer. 2005, Vol. 4 Issue 2, p31-35, 5p.
http://www.cloudave.com/687/implementing-enterpise-2-0-at-vistaprint-part-three-operational-impact/


Wpis utworzony w 12 maja 2011 o godzinie 4:19 i dodany do działu HR.
Możesz zasubskrybować ten temat poprzez kanał RSS 2.0. Możesz napisać odpowiedź, lub śledzić na swojej stronie.
Tagi: , , , , , , , , , ,

Podziel się wiedzą

Autor:

Artur Ragan

Od 2009 roku bawi się marketingiem. Jako specjalista ds. e-PR w Work Express rozwija portal pracy Jobexpress.pl oraz realizuję strategię marketingu online. Interesuję się sportami wodnymi i motoryzacją, od siedmiu lat współorganizuje największą w Polsce imprezę motoryzacyjno-rozrywkową Summer Cars Party. więcej wpisów tego autora

Komentarze do artykułu

Skomentuj

(wymagane)

(wymagane)

Przeczytaj inne:
efektywne szkolenie
Branża BPO w 2015

Największa liczba centrów usług wspólnych jest w: Krakowie, Wrocławiu, Warszawie, Trójmieście, Łodzi, Poznaniu i Katowicach. Najczęściej spotykane obszary w centrach usług wspólnych to księgowość, sprzedaż, obsługa kadr i płac, IT...

Zamknij