Blog WorkExpress.pl

Blog ekspercki jednej z największych agencji pracy tymczasowej w Polsce

Misją serwisu jest wzrost świadomości potencjału,
który drzemie w elastycznej formie zatrudnienia.
Dzielimy się wiedzą i zachęcamy do dyskusji!

9 czerwca 2011 - Piotr Rzebko

Czy w nowych mediach marka pracodawcy jest produktem?

Print Friendly

Pojawia się coraz więcej badań dotyczących social media, w tym ich roli w budowaniu pożądanego wizerunku pracodawcy i wykorzystaniu, jako narzędzia rekrutacyjnego.  Pewne wnioski są oczywiste, inne zaskakują…

Ostatnie badania wydają się potwierdzać tezę,iż wdrożenie spójnych działań wizerunkowych w internecie, to w Polsce raczkująca dziedzina.  Wymaga solidnego przygotowania, planu i współdziałania działów HR, PR a często również marketingu i IT.

Wyniki badań są bardzo dobrą podstawą do przygotowania długofalowej strategii kształtowania wizerunku pracodawcy w social media. Niestety zestawienia liczbowe, infografiki i estetyczne wykresy trudno przełożyć na realnie użytecznie wskazówki.  Pomaga ich wybiórcza systematyzacja.

Social media to medium, którego nie powinno się zaniedbywać

 

  • 93% Internautów deklaruje posiadanie konta w serwisie społecznościowym
  • Społeczności to druga pod względem zasięgu kategoria tematyczna w polskim internecie
  • 96% studentów absolwentów sprawdza informacje o pracodawcach w internecie, 82 % śledzi w internecie informacje zamieszczane przez pracodawców branych pod uwagę w przypadku ubiegania się o praktyki/staże/pracę
  • 40 % użytkowników mediów społecznych, wykorzystuje je, jako narzędzie służące rozwojowi kariery
  • Juz obecnie powszechnie korzystają z nich studenci, absolwenci i duża część specjalistów, wykorzystując go, poza rozrywką, między innymi do docierania do informacji – a właśnie te grupy są szczególnie ważne dla wielu pracodawców
  • Budują wiarygodny wizerunek pracodawcy, eksponują wyróżniki firmy i przekazują subtelności kultury organizacyjnej
  • Strona na Facebooku to dobry sposób na dotarcie do tzw. „pasywnych kandydatów”

Marka pracodawcy to produkt

Marka pracodawcy zależy w głównej mierze od tego, co o nim mówią użytkownicy określonych serwisów, dlatego nieobecność w tych miejscach sprawia, iż nie ma się żadnego wpływu na wizerunek. Strach przed negatywnymi komentarzami i atakami nie jest wytłumaczeniem ponieważ aktywne działanie w kanałach social media pozwala na ich ograniczenie. Oczywiście Pracodawca nigdy nie będzie miał pełnej kontroli nad własnym wizerunkiem jednak może umiejętnie wpływać na publiczność, która go kształtuje.

Marka pracodawcy to produkt na który wpływają identyczne siły jak na każdą inną markę: słodyczy, gadżetów elektronicznych czy jakąkolwiek inną. Jednak specyfika, cele obecności i kształtowania wizerunku wymagają, aby odpowiednio dopasować rodzaj i sposób komunikacji. Internauci zakładają swoje profile w portalach społecznościowych, aby utrzymywać kontakt z większa liczba osób oraz w poszukiwaniu rozrywki. Aspekty związane z szybszym dostępem do informacji czy poszukiwaniem pracy są poboczne. Profile, których głównym celem jest Employer branding będą różniły się od innych, dobrze zarządzanych profili Marek i warto zadać sobie pytanie czy firma posiada odpowiednie zasoby, aby inwestować w prowadzenie takiej działalności i czy przekłada się ona na jej cele biznesowe. Słowem czy ilość i jakość kandydatów pozyskanych w ten sposób jest atrakcyjnym zwrotem z inwestycji.

Badanie: Kandydat i firma w sieci

Employer branding wewnętrzny

 

Największą wiarygodnością wśród internautów cieszą się bezpośrednie źródła informacji takie jak pracownicy firmy i znajomi. Idea budowy profilu pracodawcy za pomocą włączania aktywności byłych i obecnych pracowników firmy i systemów poleceń pracowniczych jest słuszna, jednak należy uważać, aby treści tego typu nie zdominowały komunikacji. Jeżeli profil pełni inne funkcje poza budowaniem wizerunku pracodawcy, należy się upewnić, że treści tego typu interesują jego „fanów” i polubili go by otrzymywać komunikaty tego typu. W większości takich przypadków wpłynie to na zmniejszenie ich zaangażowania i odfalowania, (czyli „odlubienia” konkretnego Fanpage, który publikuje nieinteresujące informacje).

Zaangażowanie pracowników do aktywnego włączenia się w dyskusje nie jest prostym zadaniem, jednak każdy komentarz, „polubienie” czy inna forma interakcji może spowodować kolejne, a tym samym komunikat dociera do dynamicznie rosnącej ilości osób.

Employer branding wewnętrzny jest bardzo ważnym elementem, który jest zaniedbywany. Warto powtórzyć, że najbardziej wiarygodne źródła informacji o pracodawcy to obecni pracownicy, znajomi i byli pracownicy.

Employer branding zewnętrzny i rekrutacje

 

Najpopularniejsze posty na polskich fanpage’ach pracodawców można zakwalifikować do 3 kategorii: informacje(dotyczące życia firmy), ciekawostki bezpośrednio niezwiązane z firmą oraz kariera (rekrutacja konkursy, staże), są to przeważnie działania ukierunkowane na pokazanie firmy na zewnątrz i zainteresowanie potencjalnych kandydatów.  Sprzedanie informacji o firmie, o prowadzonych działaniach, akcjach CSR tak, aby zostało dobrze odbierane przez użytkowników serwisów społecznościowych, nie jest łatwym zadaniem.  Dodatkowe aplikacje i konkursy motywują użytkowników serwisów do „polubienia” profilu marki, dzięki temu zwiększa się zasięg nadawanych komunikatów.

  • Dodanie do profilu aplikacji, która wyświetla aktualne oferty pracy w firmie.
  • Program poleceń/rekomendacji w formie nagrody dla osoby, z której polecenia trafił do firmy najlepszy kandydat
  • Rekrutacja za pomocą social ads
  • Najciekawsze profile, to te, które pokazują fragmenty z życia organizacji lub angażują użytkownika w realne działania firmy
  • istotna jest spójność komunikatów na Facebooku z późniejszą rzeczywistością

 

Więcej na ten temat:

http://kosztypracy.pl/rekrutacje/social-media-w-rekrutacji-popularnosc-badania-mozliwosci/

Social media to nie tylko Fejsbóg

 

Facebook staje się obok profesjonalnych portali społecznościowych (np. Linked In/goldenline) istotnym miejscem prowadzenia rekrutacji. Dzieje się tak, ponieważ:

  • Posiada ogromną, stale rosnąca popularność (Ponad 6200000 użytkowników w Polsce – wg socialbakers.com)
  • Założenie i prowadzenie profilu firmowego nie wymaga żadnych opłat na rzecz Facebooka
  • Wbudowane w serwis mechanizmy dzielenia się interesującymi treściami i obserwowania aktywności znajomych stwarzają potencjał szybkiego rozprzestrzeniania się informacji
  • Podstawowe funkcje serwisu dają zarządzającemu profilem dużą elastyczność i możliwość tworzenia ciekawych treści oraz form promocyjnych
  • Możliwość zdobycia bezpośrednich rekomendacji, które są siłą mediów społecznych i bez nich trudno o sukces na tym polu.
  • API i możliwość integracji ze stroną www oraz stosunkowo niski koszt dedykowanych aplikacji
  • Posty Marek mają równe szanse na zaangażowanie użytkownika jak jego znajomi

Badanie: Kandydaci 2.0

Prawda jednak jest taka, iż jedynie 10% studentów i osób do 2-ch lat po studiach preferuje aplikowanie na oferty pracy za pośrednictwem portali społecznościowych. 62% preferuje wysyłanie CV w wiadomości e-mail, natomiast 38% wybiera aplikowanie za pomocą formularza na stronie pracodawcy ( badanie Kandydaci 2.0). Powodem tego może być brak kompleksowej aplikacji w języku polskim, która pozwoliłaby na aplikowanie bez potrzeby wychodzenia z portalu, oraz przeglądanie zagregowanych ofert pracy. Najprawdopodobniej jednak, to towarzysko – rozrywkowa specyfika tego portalu nie do końca sprzyja wykorzystaniu go do celów rekrutacyjnych.

Fanpage liczący około 1, 5 tysiąca fanów de facto aktywizuje kilkadziesiąt osób w skali miesiąca

Wśród narzędzi służących do poszukiwania pracy największą popularnością wśród internautów cieszą się internetowe portale pracy i nie jest to trend, który mógłby w najbliższym czasie ulec zmianie. Wciąż mało popularnym i niedocenianym przez firmy narzędziem są blogi rekrutacyjne i strony kariery. Dobrze skonstruowana strona kariery nie jest biuletynem z aktualnymi ofertami pracy w firmie, lecz najważniejszym elementem kształtującym wizerunek pracodawcy i najlepiej, gdy blog rekrutacyjny jest jej integralnym elementem. Potencjalni kandydaci na firmowych stronach kariery poszukują poza aktualnymi ofertami pracy bardzo wielu informacji – o ścieżkach kariery, o firmie, misji, wartościach organizacji i wielu więcej. Dodatkowym atutem jest możliwość założenia konta kandydata oraz ustawienia automatycznych powiadomień o nowych ofertach pracy, praktyk, staży… Prezentacje multimedialne czy filmy video z wypowiedziami pracowników również pełnią określoną rolę, jednak najważniejsza jest jej spójność z prowadzonymi działaniami i realnym wizerunkiem firmy, jako pracodawcy.

Warto przeszukać zasoby internetu w poszukiwaniu opinii o firmie. W podstawowym zakresie wystarczy wpisać konkretne frazy w Google i ustawić alerty, które będą wysyłane na e-mail, lub dostępne w czytniku RSS( www.google.com/alerts)  gdy tylko do przeglądarki zostaną dodane nowe treści w których pojawi się ustalona fraza. Można oczywiście skorzystać z bardziej rozbudowanych narzędzi jak np. http://newspoint.pl/, http://sentymetr.pl/, http://brandometr.pl/, http://www.ircenter.com/. Daje to informacje odnośnie serwisów, których użytkownicy rozmawiają na dany temat (w tym wypadku o marce konkretnego pracodawcy) i w których należy zintensyfikować swoją obecność.

Kilka wskazówek prowadzenia firmowego fanpage:

 

#1 Mniej „formalny” branding, lecz oczywiście spójny z ogólnym wizerunkiem pracodawcy

#2Zakładka powitalna, która opisuje specyfikę profilu i zachęca do polubienia strony potrafi zwielokrotnić liczbę osób, które klikają „lubię to”

Zakładka powitalna

Do zrobienia zakładki można użyć: https://www.lubie.to/, http://www.facebook.com/IframeGate

http://www.facebook.com/apps/application.php?id=201185509900302

#3 Warto przygotować specjalną zakładkę z ofertami pracy / wyszukiwarką (może to być na bazie strony kariery, jednak maksymalna szerokość zakładki to, 520 px), można wykorzystać również aplikacje wymienione powyżej. Większość systemów e-rekrutacji posiada specjalny moduł do udostępniania ofert pracy na firmowym Fanpage

#4 Minimum 1 post na dwa dni, maksimum 2 posty na dzień (najlepiej ok. 10.00 i 17: 00 lub po godzinach pracy).  Najbardziej angażują posty czwartkowe, piątkowe i … niedzielne…

#5Najlepiej sprawdzają się wpisy do maksimum 80 znaków (27% większa aktywność fanów, niż w przypadku dłuższych postów)

#6 Warto zadawać proste i kontrowersyjne pytania (1 post = 1 pytanie) Oraz wykorzystać zdjęcia i wideo, ponieważ generują większą liczbę wyświetleń na tablicy i w aktualnościach „fanów” niż tekst.

#7 Należy przygotować stały harmonogram „wydawniczy” – publikowanych postów, inny na każdy dzień tygodnia

Źródła:

 

http://humanway.pl/s/raport

http://bi.gazeta.pl/im/8/9345/m9345808,RAPORT-MARZEC2011.pdf

http://ebinstitute.pl/download/raport_kandydaci_20_employer_branding_institute.pdf

http://www.pbi.org.pl/s/p/aktualnosci/prywatno%C5%9B%C4%87%20i%20w%C5%82asny%20wizerunek.pdf

http://www.k2.pl/_files/K2_UserExperience_Facebook_Eyetracking.pdf

http://forms.buddymedia.com/whitepaper-form_review-strategies-for-effective-facebook-wall-posts.html

 

Osoby, które odwiedziły tę stronę szukały informacji o:

  • wpływ nowoczesnych mediów na markę
  • employer branding budowanie wizerunku pracodawcy pdf
  • employer branding w rekrutacji
  • fanpage work express
  • narzędzia employer branding zewnętrzny

Podziel się wiedzą

Autor:

Artur Ragan

Od 2009 roku bawi się marketingiem. Jako specjalista ds. e-PR w Work Express rozwija portal pracy Jobexpress.pl oraz realizuję strategię marketingu online. Interesuję się sportami wodnymi i motoryzacją, od siedmiu lat współorganizuje największą w Polsce imprezę motoryzacyjno-rozrywkową Summer Cars Party. więcej wpisów tego autora

Komentarze do artykułu

  1. Od niedawna dostępna jest już czwarta wersja kreatora Zakładka Polishwords, niedługo wersja piąta, zapowiedź już jest na YouTube: http://www.facebook.com/apps/application.php?id=201185509900302

    Tomasz
    6 grudnia 2011 21:44 Reply
    • Dzięki za komentarz i info. Piąta wersja Zakładki Polishwords zapowiada się bardzo dobrze, na pewno dodam ją na kilku kolejnych fanpage i gorąco polecam innym.

      Piotr Rzebko
      6 grudnia 2011 23:59 Reply

Skomentuj

(wymagane)

(wymagane)

Przeczytaj inne:
podpis na umowie
Elastyczne koszty pracy po 31 XII 11?

Zgodnie z polskim prawem, zawarcie trzeciej umowy na czas określony jest równoznaczne z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony. Ustawa antykryzysowa wprowadziła czasowe ograniczenie tego przepisu. Obowiązująca od 22...

Zamknij