Blog WorkExpress.pl

Blog ekspercki jednej z największych agencji pracy tymczasowej w Polsce

Misją serwisu jest wzrost świadomości potencjału,
który drzemie w elastycznej formie zatrudnienia.
Dzielimy się wiedzą i zachęcamy do dyskusji!

17 sierpnia 2011 - Piotr Rzebko

Czym jest praca tymczasowa?

Print Friendly

Jest to przeważnie krótkookresowe zatrudnienie dowolnej liczby pracowników w celu realizacji określonych zadań, których terminowe wykonanie nie jest możliwe przez stałych pracowników danego pracodawcy, lub ma być wykonane pod ich nieobecność.

Dzięki takiemu rozwiązaniu pracodawca może oszczędzić na kosztach rekrutacji i szkoleń pracowników. Pracownik tymczasowy pozostaje pracownikiem agencji, bez względu na firmę, w której aktualnie pracuje. Oznacza to, że wszystkie sprawy administracyjne, w tym zawiązywanie umów z pracownikami, uiszczanie składek ZUS, rozliczanie podatku dochodowego, przygotowanie deklaracji podatkowych, rozliczanie świadczeń socjalnych, odpraw, urlopów, ubezpieczeń, list obecności i wypłat przejmuje na siebie agencja pracy tymczasowej.

Trójstronny układ

Praca tymczasowa to relacja między pracodawcą, agencją pracy i pracownikiem. Zgodnie z ustawą o zatrudnianiu pracowników tymczasowych jest to wykonywanie na rzecz danego pracodawcy użytkownika (pojęcie ustawowe), określonych zadań z tytułu zatrudnienia przez agencję pracy tymczasowej. Czyli pracownik zostaje formalnie zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej a swoje obowiązki wykonuje u pracodawcy.

Geneza leasingu pracowniczego

Praca tymczasowa wywodzi się z USA i wynika z potrzeb rozwijających się przedsiębiorstw do zastępowania pracowników etatowych podczas ich nieobecności. Braki kadrowe i dłuższe nieobecności pracowników utrudniały zachowanie ciągłości produkcji a zastosowanie leasingu pracowników szybko zostało wykorzystane również w sektorze handlowym, rolniczym czy turystycznym (sezonowy charakter działalności sprzyja zatrudnianiu pracowników tymczasowych).

Restrykcyjne prawo pracy i silne związki zawodowe we Francji wpłynęły na szybką adaptację rozwiązań pracy tymczasowej na rynek europejski.  Większa elastyczność zatrudnienia pozwoliła osiągać przedsiębiorstwom znacznie lepsze wyniki finansowe.

W Polsce praca tymczasowa pojawiła się w połowie lat 90-tych

Ograniczanie kosztów pracy za pośrednictwem zatrudnienia pracowników tymczasowych

  1. Zmniejsza się ryzyko kosztów związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi. W czasie niestabilnej koniunktury pracodawca nie musi obawiać się kosztów wynikających z ewentualnych zwolnień lub pozyskania pracowników.
  2. Pracodawca ponosi koszty wynikające wyłącznie z rzeczywistego (przepracowanego) czasu pracy, ponieważ pracownicy tymczasowi są zatrudniani tylko wtedy, „gdy są potrzebni” i pracują do czasu wykonania zleconych zadań. Rozwiązuje to również problem nadgodzin.
  3. Spadek kosztów obsługi administracyjnej dzięki przeniesieniu praktycznie wszystkich spraw administracyjnych na agencję pracy tymczasowej.
  4. Wynagrodzenie płacone agencji pracy tymczasowej stanowi koszt uzyskania przychodów dla przedsiębiorcy zatrudniającego pracownika tymczasowego.
  5. Pracodawca ma możliwość elastycznego dostosowania struktury zatrudnienia do potrzeb firmy, ma to szczególne znaczenie, gdy istnieją ograniczenia liczby etatów lub występuje sezonowość produkcji.
  6. Agencja gwarantuje pracowników o wymaganych kwalifikacjach we wskazanym terminie, pozwala to ograniczyć fluktuację oraz gdy pracownicy etatowi nie posiadają odpowiednich zezwoleń do realizacji zadań.
  7. Na wypadek absencji pracowników lub nieprzewidzianego wzrostu na ich zapotrzebowanie, agencje dysponują tzw. Grupami rezerwowymi, aby zabezpieczyć płynną realizacje zamówienia.
  8. Do współpracy z pracodawcą zawsze przydzielony jest koordynator projektu, który dba o dobrą komunikacje w trójstronnym układzie (między pracownikiem, agencją a pracodawcą użytkownikiem), odpowiada za realizację zamówienia i codzienne monitorowanie zespołu pracowników tymczasowych.

Kiedy warto korzystać z usług leasingu pracowniczego?

Ta forma zatrudnienia odnosi się już nie tylko do pracowników fizycznych, ale coraz częściej także do specjalistów i menedżerów. Osoby z doświadczeniem informatycznym, biurowo-administracyjnym czy finansowo-księgowym również zostają pracownikami tymczasowymi. Wśród specjalistów największym zainteresowaniem cieszy się leasing oraz outsourcing pracowników IT a tendencja zatrudniania pracowników tymczasowych w sektorze usług, mimo, że jeszcze długo nie będzie silniejsza niż wśród przedsiębiorstw produkcyjnych – jest wyraźnie wzrostowa.

Najczęściej z leasingu pracowników korzystają firmy prowadzące działalność charakteryzującą się sezonowością zapotrzebowania na pracowników, jednak coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na stałą współpracę z agencjami pośrednictwa pracy. Możliwość większej koncentracji na core biznesie i odciążenie w sprawach administracyjno-kadrowych to chyba największy atut korzystania z usług leasingu pracowników. Odpowiednie planowanie pracy pozwala optymalizować koszty zatrudnienia już przy wynajmie zaledwie kilku pracowników i to niezależnie od rozmiarów przedsiębiorstwa.

 

 

Osoby, które odwiedziły tę stronę szukały informacji o:

  • koszt pracownika tymczasowego
  • wszystko o pracy tymczasowej
  • Czym rózni się agencja pracy tymczasowej a pracodawcą
  • express s a praca
  • Golden agencja pracy tymczasowej pl

Wpis utworzony w 17 sierpnia 2011 o godzinie 12:37 i dodany do działu Praca tymczasowa.
Możesz zasubskrybować ten temat poprzez kanał RSS 2.0. Możesz napisać odpowiedź, lub śledzić na swojej stronie.
Tagi: , , , , , , , , ,

Podziel się wiedzą

Autor:

Artur Ragan

Od 2009 roku bawi się marketingiem. Jako specjalista ds. e-PR w Work Express rozwija portal pracy Jobexpress.pl oraz realizuję strategię marketingu online. Interesuję się sportami wodnymi i motoryzacją, od siedmiu lat współorganizuje największą w Polsce imprezę motoryzacyjno-rozrywkową Summer Cars Party. więcej wpisów tego autora

Komentarze do artykułu

  1. No cóż, artykuł świetny gdy czyta go pracodawca, jednak gdy czyta go pracownik, szczególnie pracownik w naszych polskich realiach tekst jest przerażający.
    Piszesz Piotrze, że:
    W czasie niestabilnej koniunktury pracodawca nie musi obawiać się kosztów wynikających z ewentualnych zwolnień lub pozyskania pracowników.
    Tak na zachodzie sprawa jest tego rodzaju, że z zasiłku państwowego można utrzymać rodzinę, u nas śmieszny jest nawet zasiłek rodzinny na dziecko, a każdy pracownik jest mamiony tym, że jeśli będzie dobrze pracował, to ma realne szanse na stale zatrudnienie u pracodawcy użytkownika.
    I tutaj wydaje mi się, że ochrona pracy pracowników agencji tymczasowych przez nasze państwo i przepisy to regulujące są bardzo ale to bardzo daleko.
    Fajnie piszesz o kosztach pracodawcy, a czy możesz napisać coś o stresie pracownika?
    Jego obawach czy po miesiącu albo nawet 12 miesiącach dostanie następną pracę? Czy traktowanie go jako „tymczasowego” pomaga mu na zdobycie większych kwalifikacji w ewentualnej przyszłej pracy stałej? Czy zadaliście sobie pytanie co czuje człowiek, który co miesiąc nie jest pewny czy otrzyma następną umowę?
    Oj dużo by tu pisać, ale kogo to ze strony pracodawcy obchodzi, przecież on ma swój biznes i wykorzystuje do tego umiejętności ludzi potrafiących dużo obiecać ale prawie nic nie dać.

    oLo
    1 września 2011 21:25 Reply
    • Dzięki za konstruktywny komentarz. Formuła pracy tymczasowej ma wiele zalet, lecz jak wszystko ma też pewne wady, jednak dla wielu osób, które mają problemy ze znalezieniem pracy z powodu braku doświadczenia czy odpowiednich kwalifikacji – jest szansą.

      Wg badania Ciett Economic Report 2011, 85% osób w Polsce uważa, że praca tymczasowa to efektywny sposób na otrzymanie pierwszej pracy a 77% uczestników badania wyraża opinię, iż praca tymczasowa jest szansą na otrzymanie pracy stałej.
      Już dziś w Polsce blisko 20 proc. osób pracujących w ten sposób znajduje stałe
      zatrudnienie a praca dla agencji pośrednictwa pracy pozwala osobom długo nieaktywnym na rynku pracy odzyskać pewność siebie.

      Część pracowników tymczasowych świadomie wybiera taką formę zatrudnienia, ponieważ charakteryzuje ją większa elastyczność niż praca stała.

      W Work Express systematycznie prowadzimy badania satysfakcji pracowników tymczasowych, w których pytamy właśnie o warunki pracy u pracodawcy użytkownika, czas trwania umowy, równe traktowanie pracowników, relacje ze współpracownikami i przełożonymi, terminowość, prawidłowość i zadowolenie z realizacji kwestii formalnych. Wszyscy Pracownicy Tymczasowi mają swojego opiekuna, którym jest koordynator, który również bierze udział w badaniu. Powołaliśmy instytucję rzecznika pracownika: (http://www.workexpress.pl/dla-kandydata/rzecznik-praw-pracownika), który pomaga rozwiązywać problemy pracowników, trudne lub niewygodne sytuacje. Słuchamy ich sugestii i wyniki badań analizujemy na spotkaniach zarządu. Jeżeli jest taka konieczność w porozumieniu z pracodawcą użytkownikiem (otrzymuje pełny raport z badań) staramy się wprowadzać realne zmiany.

      Mam nadzieje, że udało mi się odpowiedzieć na część pytań, jednak temat jest tak szeroki i wart szczególnej uwagi, że postaram się rozwinąć go w kolejnych artykułach (również na: blog.workexpress.pl)

      Piotr Rzebko
      2 września 2011 10:09 Reply

Skomentuj

(wymagane)

(wymagane)

Przeczytaj inne:
Zmiana w organizacji
Zmiany bez zgrzytów?

W poprzednim wpisie na temat przeprowadzania zmian skupiłam się na ich przygotowywaniu. Pora odpowiedzieć sobie na pytanie, jak przeprowadzić zmiany, by spotkały się z możliwie najmniejszym oporem pracowników? Trzeba pamiętać,...

Zamknij