Blog WorkExpress.pl

Blog ekspercki jednej z największych agencji pracy tymczasowej w Polsce

Misją serwisu jest wzrost świadomości potencjału,
który drzemie w elastycznej formie zatrudnienia.
Dzielimy się wiedzą i zachęcamy do dyskusji!

8 września 2011 - Piotr Rzebko

Leasing pracowniczy, 3 największe problemy i ich rozwiązania

Print Friendly

Przedsiębiorcy zastanawiający się nad wdrożeniem leasingu pracowniczego w swojej firmie muszą opierać się na powszechnej opinii o zaletach i wadach tego rozwiązania. Postaram się opisać trzy najczęstsze problemy, udowodnić, iż powszechna opinia o wadach leasingu pracowników jest mocno przesadzona i zaproponować ich rozwiązania.

O samej idei i zaletach leasingu pracowniczego można przeczytać w artykule:
Czym jest praca tymczasowa. Zasadniczo trzy zarzuty wydają się być najczęściej spotykane.

#1. Pracownicy tymczasowi wykazują zbyt małe zaangażowanie przy wykonywaniu swojej pracy w stosunku do pracowników firmy Klienta.

Na zaangażowanie w pracy decydujący wpływ z perspektywy Pracownika Tymczasowego mają dwa czynniki: Wysokość stawki brutto za 1 godzinę pracy dla Pracownika Tymczasowego i warunki pracy (forma umowy, premie) /organizacja pracy, atmosfera etc. Dbając, aby oba te czynniki powodowały satysfakcję pracowników, można problem rozwiązać jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

Najczęściej jednak zabezpieczenie obu w/w czynników, czyli relatywnie wysokiej stawki za roboczogodzinę, a także dobrych warunków pracy na wysokim poziomie jest często nierealne w polskich warunkach i zwykle pracodawcy użytkownikowi (klient agencji) udaje się uwzględnić tylko jeden z nich. Klienci najczęściej próbują  zadbać  o ten drugi aspekt, co nie zawsze jest doceniane przez pracowników tymczasowych, ponieważ jak się okazuje- często pracują przy stawce nierynkowej w porównaniu z innymi firmami w tej samej branży i lokalizacji. Z tego też może wynikać ich zbyt małe zaangażowanie, co najczęściej przejawia się w sporej rotacji w projekcie. Pracownicy poszukują bowiem dla siebie ciekawszych (pod kątem finansowym) miejsc pracy.

Agencja pośrednictwa pracy powinna badać takie zjawiska (związane z rotacją przewyższającą branżowe wskaźniki) np. w badaniu Exit Interview.  Polega ono na tym, że jeśli w danym projekcie jest za wysoka rotacja – natychmiast powinno być wykonane badanie, które zdiagnozuje powody rezygnacji Pracowników Tymczasowych z pracy. W Work Express wyniki badania opracowane przez Dział Marketingu przekazujemy Klientowi po to, by miał świadomość jak jego oferta jest oceniana, ale też po to, by np. renegocjować warunki współpracy.

#2. Pracownicy tymczasowi mają niższe kompetencje niż pracownicy Klienta, ponieważ agencje zatrudniają „z ulicy”. Taka współpraca generuje Klientom dodatkowe koszty.

Agencja decydując się na współpracę z Klientem- powinna brać pod uwagę wiele różnych aspektów mających wpływ na realizację projektu. Jednym z nich jest sezonowość, czyli nagłe wzrosty zapotrzebowania, a także ograniczanie zamówień w sytuacjach gorszej koniunktury rynkowej. Pracownicy tymczasowi zatrudniani z „łapanki” to efekt specyficznych wzrostów, picków w produkcji. Oznacza to również, że tak szybko jak Klient domawia Pracowników, może ich odmówić, gdy nie będzie miał dla nich pracy. A więc „łapanka” to nie wymysł agencji, a raczej polityka Klienta, który wymaga natychmiastowej reakcji na zwiększone lub zmniejszone potrzeby kadrowe. Jeśli w ten sposób zareagujemy- ryzyko nieadekwatnej rekrutacji rośnie proporcjonalnie. Na szczęście rzadko spotykamy się z takimi zachowaniami Klientów, gdyż wspólnie stawiamy na jakość rekrutacji i obsługi już od pierwszych chwil współpracy, starając się zwiększać świadomość dobrych i słabych stron leasingu pracowniczego.

Słowem, cały proces rekrutacji i współpracy powinien być gruntownie zaplanowany z odpowiednim wyprzedzeniem. Kluczowe jest doświadczenie agencji w świadczeniu usług leasingu pracowniczego dla danej branży i odpowiedni kontakt z Klientem. Agencja w ramach realizacji usługi powinna stosować wiele narzędzi rekrutacyjnych, by sprawdzać poszczególne kompetencje Pracowników, min. są to sesje assessment center dla pracowników produkcyjnych oraz testy badające zdolności manualne. W Work Express taki model współpracy z Klientami sprawdza się już od ponad 7 lat.

#3. Wysokie koszty leasingu spowodowane prowizją agencji.

To mocno nadużywany slogan. Biorąc pod uwagę selekcję Kandydatów, rekrutację, badanie konkretnych kompetencji, reaktywność agencji, elastyczność zatrudnienia i koordynację są to symboliczne koszty. Klient przeważnie nie posiada odpowiedniego zaplecza i know-how aby przeprowadzić rekrutację kadry z taką dokładnością w tak niedługim czasie.

W marży agencji zawarte są wszelkie wzrosty/spadki na produkcji, a klient ponosi koszty wynikające wyłącznie z rzeczywistego (przepracowanego) czasu pracowników tymczasowych. Marża obejmuje również koszty zawiązywania umów z pracownikami, uiszczania składek ZUS, rozliczania podatku dochodowego, przygotowania deklaracji podatkowych, rozliczanie świadczeń socjalnych, odpraw, urlopów, ubezpieczeń, list obecności i wypłat, a dodatkowo wynagrodzenie płacone agencji pracy tymczasowej stanowi koszt uzyskania przychodów dla przedsiębiorcy zatrudniającego pracownika tymczasowego. Marża zatem ujmuje szerokie działania i serwis, jaki agencja realizuje na rzecz Klienta.

Praca tymczasowa doskonale sprawdza się nie tylko w branżach, które cechuje sezonowość i zmienne zapotrzebowanie na pracowników, jednak aby ustrzec się opisanych wyżej problemów bardzo ważny jest odpowiedni kontakt pracodawcy użytkownika z agencją pracy tymczasowej. Badania satysfakcji pracowników tymczasowych, które przeprowadza agencja powinny być uwzględnianie w planowaniu polityki kadrowej ponieważ pozwala to zwiększyć ich zaangażowanie w pracę i działalność przedsiębiorstwa. Odpowiednia ilość czasu na przeprowadzenie rekrutacji i selekcji owocuje wyłonieniem najlepszej grupy pracowników i zabezpieczeniem projektu na ewentualność dynamicznych zmian poprzez zapewnienie odpowiedniej grupy zastępczej pracowników. Być może to banał jednak warto podkreślić, że planowanie zapotrzebowania na pracowników ma kluczowe znaczenie.

Osoby, które odwiedziły tę stronę szukały informacji o:

  • leasing pracownika
  • leasing pracowników
  • outsourcing pracowniczy opinie
  • koszty leasingu pracowniczego
  • leasing pracowniczy

Podziel się wiedzą

Autor:

Artur Ragan

Od 2009 roku bawi się marketingiem. Jako specjalista ds. e-PR w Work Express rozwija portal pracy Jobexpress.pl oraz realizuję strategię marketingu online. Interesuję się sportami wodnymi i motoryzacją, od siedmiu lat współorganizuje największą w Polsce imprezę motoryzacyjno-rozrywkową Summer Cars Party. więcej wpisów tego autora

Komentarze do artykułu

Skomentuj

(wymagane)

(wymagane)

Przeczytaj inne:
Sytuacja agencji zatrudnienia 2013
Zamiast podsumowania roku

Kilka refleksji na temat mijającego roku, czyli skoro jest tak dobrze to czemu tak niewesoło? Głównie dlatego, że w mijającym roku nadal było ciężko zarówno o pracę jak i o...

Zamknij