Obowiązki dyrektora finansowego

Obowiązki dyrektora finansowego

Dyrektor finansowy (CFO – Chief financial officer) to osoba, która w organizacji odpowiada za szeroko rozumiane finanse. CFO jest jedna z najważniejszych osób w firmie a jego rola wraz z upływem lat ulega rewolucji i staje się coraz bardziej istotna. Niewątpliwie jest to bardzo prestiżowe stanowisko w przedsiębiorstwie, jednak równie wymagające i odpowiedzialne. Jakie obowiązki ciążą na dyrektorze finansowym i jakie są jego zarobki?

Obowiązki dyrektora finansowego

Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa to bardzo szerokie i nieprecyzyjne określenie. Do szerokich obowiązków CFO należą między innymi realizowanie i kontrola nad realizacją strategii finansowej przedsiębiorstwa, nadzór nad dokumentacja finansową (raporty, sprawozdania), optymalizacja kosztów, ocena projektów inwestycyjnych, utrzymywanie kontaktu z bankami i instytucjami finansowymi oraz ogólnie rozumiany nadzór nad pracą działów finansowo-księgowych w przedsiębiorstwie. Zakres obowiązków jak widać jest niezwykle szeroki a poziom odpowiedzialności bardzo duży. Nie bez powodu więc stanowisko dyrektora finansowego jest stanowiskiem trudnym do zdobycia.

Kto może zostać dyrektorem finansowym?

W teorii stanowisko dyrektora finansowego to jedno z docelowych stanowisk absolwentów wyższych uczelni ekonomicznych o kierunkach finanse i rachunkowość, zarządzanie czy administracja. W praktyce jednak samo wykształcenie nie wystarczy. W tym zawodzie liczy się przede wszystkim doświadczenie oraz charakterystyczne cechy interpersonalne. Osoba zajmująca to stanowisko musi posiadać wieloletnie doświadczeniem w działach finansowych firm oraz wykazać się odpornością na stres i opanowaniem w sytuacjach kryzysowych. Osoba ubiegająca się o stanowisko CFO (https://www.pwc.pl/pl/cfo-compass.html) powinna również potrafić zarządzać zasobami ludzkimi, które w dziale finansów są niezwykle ważne.

Stanowisko dyrektora finansowego to jedno z czołowych stanowisk w każdej organizacji. Najczęściej zajmują je wieloletni pracownicy tej samej firmy, którzy posiadają wiedzę nie tylko z zakresu finansów ale również specyfikę branży oraz sytuację firmy.