W roku 1923, Henry Ford powiedział, iż: „Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili; powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my”. Jednak dopiero lata osiemdziesiąte możemy uznać za prawdziwy początek ery outsourcingu.
Harvard Business Review określił outsourcing mianem największego odkrycia ostatnich 75 lat. Badania przeprowadzone przez magazyn ‚Fortune’ jednoznacznie wskazują, że najlepsze firmy aktywnie wykorzystują w swojej działalności outsourcing w celu osiągnięcia optymalnych wyników gospodarczych.
W Polsce outsourcing jest stosowany od lat 90., choć jego początki nie kojarzyły się z tą nazwą. Często były to po prostu umowy na obsługę obszarów wspierających główną działalność, takich jak utrzymanie czystości czy ochrona. Jednak pewne cechy charakterystyczne tych – wydawałoby się prostych – kontraktów zewnętrznych, już wówczas wskazywały na to, że współpraca outsourcingowa może przynieść więcej korzyści niż tylko doraźne oszczędności. Choć, trzeba przyznać, poszukiwanie oszczędności było pierwszym istotnym powodem szukania wykonawców zewnętrznych.
Paradoksalnie – to właśnie niedawny kryzys przyczynił się do wzrostu dynamiki rozwoju usług outsourcingowych w Polsce. Zarządy firm „odciążonych” z procesów niezwiązanych z głównym zakresem działalności, szybko nauczyły się korzystać z tego rozwiązania w różnych obszarach. Zdobyta dzięki niemu przewaga konkurencyjna nie uszła uwagi ich konkurentów i lata 2009 i 2010 przyniosły istotny wzrost zapotrzebowania na takie usługi. W krótkim czasie na rynku pojawiło się sporo niewielkich podmiotów, specjalizujących się w obsłudze jednego procesu, nierzadko funkcjonujących dzięki jednemu klientowi.
Przyszłość tego sektora przyniesie z pewnością konsolidację i większość podmiotów świadczących obecnie takie usługi zostanie wchłoniętych przez giganty, niemniej trzeba z satysfakcją odnotować, że powoli doganiamy rozwinięte europejskie rynki. Najlepszym przykładem może być rozwój usług outsourcing co-packingu. Oferty promocyjne stały się nieodłączną częścią każdego biznesu. Prezenty dodawane do produktów czy zestawy „2 w cenie 1” na stałe zagościły w ofertach producentów. Zamiast samemu organizować co-packing produktów na potrzeby akcji promocyjnych, coraz więcej firm decyduje się go outsource’ować. Coraz powszechniejsza jest świadomość, że outsourcing może okazać się rozwiązaniem, które nie tylko zmniejszy koszty działalności firm produkcyjnych, ale także oszczędzi wielu problemów organizacyjnych. O tym jednak napiszę w osobnym tekście.
Osoby, które odwiedziły tę stronę szukały informacji o:
- strategia co packing