Blog WorkExpress.pl

Blog ekspercki jednej z największych agencji pracy tymczasowej w Polsce

Misją serwisu jest wzrost świadomości potencjału,
który drzemie w elastycznej formie zatrudnienia.
Dzielimy się wiedzą i zachęcamy do dyskusji!

9 lipca 2012 - Piotr Rzebko

Bądź sprytny, nie płać za publikację ofert pracy.

Print Friendly

W poprzednim artykule opisałem dwa najważniejsze elementy skutecznej rekrutacji (zasięg i selekcja). Publikacja oferty pracy w wybranych portalach to standard, jednak wielu pracodawców zdaje się nie wiedzieć, że to zaledwie wstęp do pozyskania odpowiedniego zasięgu a tym samym rekrutacji zakończonej sukcesem.

Firmowy serwis www, jako najefektywniejsze źródło kandydatów

Badania Work Express potwierdzają, że blisko 60% aplikacji na oferty pracy jest pozyskiwanych dzięki firmowej stronie www. Wpływają na to takie czynniki jak: pozycja marki na rynku, typ prowadzonej rekrutacji, wizerunek pracodawcy i jakość strony www.

Nawet najlepsza, spójna i długofalowa strategia nie zda się na wiele, jeżeli firmowa strona www nie będzie zawierała ofert pracy. Można w tym celu korzystać z rozwiązań specjalnie do tego przeznaczonych, jednak w najpopularniejszych CMS-ach (systemach, które umożliwiają zarządzanie treścią strony www) wdrożenie modułu umożliwiającego publikowanie ofert pracy, to nieskomplikowane zlecenie. W wielu przypadkach wystarczy dodanie podstrony lub kategorii, w ramach której będą dodawane oferty pracy. W wypadku, w którym przygotowanie strony z ofertami pracy jest problemem, warto przynajmniej dodać link do firmowego profilu w portalu pracy, na którym znajdują się wszystkie oferty. Przykład: http://www.jobexpress.pl/pracodawca/Work-Express-Sp.-z-o.o..

Przy odpowiedniej konstrukcji kategorii (branże i lokalizacja ofert pracy), zgodnej z zasadami optymalizacji stron na potrzeby wyszukiwarek, można zwiększyć pochodzący z nich ruch organiczny.

Zakładka kariery to nie gadżet!

Strona albo zakładka poświęcona karierze powinna być stałym elementem każdego firmowego serwisu www (również mikro i małych przedsiębiorstw). Warto w nią zainwestować, ponieważ zgodnie z badaniem The Employer Web Benchmark 2010, zrealizowanym przez Potentialpark, 8 na 10 kandydatów do pracy, szuka informacji o pracodawcy na jego stronie WWW a 2/3 ufa informacjom znalezionym na zakładce poświęconej pracy i możliwościom rozwoju w firmie.

Pracownicy to jeden z najważniejszych zasobów firmy, warto traktować ich z uwagą godną kluczowych klientów i powinno to być wyrażone za pomocą ekspozycji zakładki kariery w serwisie firmowym. Bez zagłębiania się w tematykę Usability a już tym bardziej User Experience, odnośnik do niej powinien być umieszczony w widocznym miejscu, menu, stopce lub nagłówku, (jeżeli układ strony na to pozwala).

Własna baza pomaga utrzymać relacje z kandydatami

Kolejnym krokiem po udostępnieniu zakładki kariery (zawierającej listę ofert pracy) na stronie firmowej, jest przygotowanie formularza umożliwiającego budowanie bazy kandydatów. Najłatwiej i najszybciej wdrożyć rozwiązania przeznaczone właśnie do tego celu, takie jak startpraca, humanway, iexporter czy erecruiter. Z powodu dość kosztownych planów abonamentowych, korzystanie z tych narzędzi jest opłacalne dla większych pracodawców. Większości firm wystarczy udostępnienie prostego formularza, umożliwiającego zaznaczenie obszaru zainteresowań i zawierającego pola wymagające podania doświadczenia lub załączenia CV.

Aby nie angażować działu IT ani nie zlecać przygotowania formularza i obsługi bazy, rozsądnym wyjściem jest skorzystanie z narzędzi do e-mail marketingu (np. getresponse, freshmail, sare, inis, mailchimp). Atutem platform e-mail marketingowych jest odpowiednie zabezpieczenie, utrzymanie bazy, wysoka dostarczalność wiadomości i moduły analityczne.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby kandydaci aplikując na oferty pracy lub zapisując się na powiadomienia o nowych ofertach, wyrażali zgodę na subskrypcję newslettera. Oczywiście lepiej będzie rozwiązać to za pomocą dodatkowej opcji w formularzu niż traktować jako warunek konieczny.

Kandydatów, którzy już aplikowali na wcześniejsze rekrutacje, warto zachęcać do udziału w kolejnych. Część portali pracy udostępnia taką możliwość, w Jobexpress.pl funkcja ta jest nieodpłatna. Dodatkowo system automatycznie wybiera z bazy ponad 130 000 zarejestrowanych użytkowników, kandydatów pasujących do danej oferty pracy

Baza kandydatów Jobexpress.pl

Agregator ofert pracy, jako źródło wartościowego ruchu na stronie

Stale rośnie popularność serwisów agregujących oferty pracy z różnych portali i serwisów www. Dla kandydatów jest to oszczędność czasu, ponieważ korzystając z nich mogą szybko i skutecznie przeglądać większość ofert pracy dostępnych w internecie.

Megapanel IV 2012 serwisy tematyczne Praca

Wśród 20 największych serwisów o tematyce Praca znajduje się 9 portali pracy i aż 9 agregatorów ofert pracy. (Megapanel, serwisy tematyczne 04.2012) Pozostałe 2 serwisy (wp i interia) trudno uznać za portale pracy lub agregatory, ponieważ nie umożliwiają publikowania ofert i aplikowania, oraz posiadają niewielką liczbę ofert. Ich zasięg jest raczej efektem publikowanych treści i promocji we własnych serwisach a nie samych ofert pracy.

Z agregatorów może korzystać każdy pracodawca, niezależnie od liczby ofert pracy, którymi dysponuje. Największe z nich umożliwiają nieodpłatną promocję ofert (min. jobrapido, jooble, indeed i trovit).

Gdyby, jako próbę porównania portali pracy i agregatorów, podsumować liczbę realnych użytkowników top 20 serwisów z kategorii PRACA statystyki będą zbliżone:

    1. Portale pracy: 6805186

 

    1. Agregatory Ofert pracy 5936455

 

Przeciętny poszukiwacz pracy korzysta z kilku wybranych serwisów i z tego powodu powyższe wyliczenia nie podają liczby realnych użytkowników a jedynie zestawiają wartości w celu zobrazowania ich podobieństwa.

Warto też zauważyć, że ruch generowany na portalach pracy za pośrednictwem agregatorów jest znaczny natomiast brak takiej „wymiany” w drugą stronę.

Największa zaletą udostępnienia ofert pracy w agregatorach jest przejęcie ruchu przez firmową stronę www. Ponadto:

    1. daje to możliwość utworzenia własnej bazy kandydatów,

 

    1. gwarantuje pełniejszy i dłuższy kontakt z marką pracodawcy,

 

    1. daje możliwość zachęcenia do subskrypcji newslettera lub polubienia firmowego fanpage,

 

    1. wzrost liczby odwiedzin zawsze spotykają się z dobrą reakcja zarządu,

 

    1. linki przychodzące wspierają „moc strony”, co ma znaczenie przy pozycjonowaniu,

 

    1. oferty pracy są pobierane i publikowane automatycznie.

 

Oczywiście warto pamiętać, że przy współpracy z portalami pracy, jest również możliwy model, w którym ruch jest przekierowywany na stronę pracodawcy.

Gdzie jest haczyk?

Udostępnienie ofert pracy wymaga przygotowania specjalnego pliku w formacie XML i umieszczenia go na serwerze, (Jeżeli na stronie www są oferty pracy, wygenerowanie pliku nie będzie stanowić większego problemu dla działu IT lub dostawcy). Dodatkowo, każdy agregator (jak i portal pracy) posiada inny standard, więc każdorazowa integracja wymaga zaangażowania IT.

Darmowy ruch z agregatorów to solidna podstawa, jednak pełen potencjał odkrywa dopiero inwestycja w ruch sponsorowany, płatny przeważnie w modelu CPC, (czyli za każde kliknięcie linka kierującego do oryginalnej oferty pracy). Cześć agregatorów dodatkowo posiada funkcje segmentacji, dzięki której wybrane oferty mogą mieć wyższe stawki niż pozostałe a tym samym otrzymywać więcej ruchu.

Dywersyfikacja ruchu na stronie oraz znaczne powiększenie zasięgu ofert pracy wymagają zaangażowania i kontroli stawek/wydatków, co prawdopodobnie odstrasza wiele firm, jednak zupełnie niepotrzebnie, bo nie wymaga to specjalistycznej wiedzy oraz znacznych nakładów czasu.

Darmowe ogłoszenia o pracę, czy warto?

Jedynym bezpłatnym portalem pracy wśród pierwszej dwudziestki serwisów z kategorii PRACA wg Megapanelu, jest należący do Work Express portal pracy Jobexpress.pl.

Korzystanie z serwisów tego typu to prawdopodobnie najprostsze i najtańsze rozwiązanie,  zwiększające zasięg ofert pracy. Oferta nie tylko jest publikowana na stronie Jobexpress.pl, ale również w obrębie serwisów partnerskich, obejmujących różnorodne serwisy tematyczne, wszystkie darmowe oraz większość płatnych agregatorów ofert pracy.

Zarządzanie ofertami pracy, aplikacjami i kontakt z kandydatami umożliwia panel pracodawcy. Jeśli pojawi się potrzeba zwiększenia liczby aplikacji na ofertę, wystarczy wykorzystać płatną ofertę Premium. Zwiększa ona widoczność oferty pracy na portalu oraz stronach partnerskich, czego efektem jest czterokrotnie większy zasięg oferty pracy i „spływ aplikacji”.

Publikując ofertę w darmowych serwisach ogłoszeniowych dobrze jest wcześniej „sprawdzić otoczenie”, ponieważ znaczna część darmowych portali nie weryfikuje pracodawców, a w skrajnych przypadkach nie wymaga nawet danych kontaktowych. Efektem tego są często fałszywe lub nieprofesjonalne ofert pracy, których sąsiedztwo może źle wpływać na wizerunek marki. Nie jest to powód, aby skreślić portale ogłoszeniowe, będące wartościowym źródłem kandydatów o najniższych kwalifikacjach, jednak warto wcześniej sprawdzić otoczenie, w którym oferta zostanie umieszczona.

Tytuł artykułu jest przewrotny, jednak badania potwierdzają, iż najefektywniejszym źródłem aplikacji na oferty pracy jest firmowa strona www. Baza kandydatów pozwala nie tylko oszczędzić na kosztach rekrutacji, ale również pomagając w utrzymaniu relacji z kandydatami, wspiera działania wizerunkowe pracodawcy (employer branding). Wykorzystanie darmowych i płatnych agregatorów to skuteczna strategia dywersyfikacji ruchu na stronie firmowej a darmowe ogłoszenia potrafią zapewnić efektywność porównywalną z płatnymi.

Osoby, które odwiedziły tę stronę szukały informacji o:

  • darmowe portale z pracą
  • bezpłatne portale z pracą
  • darmowe portale pracy
  • darmowe portale ofert pracy
  • pracodawca umieszczenie darmowej oferty pracy

Wpis utworzony w 9 lipca 2012 o godzinie 4:27 i dodany do działu Rekrutacje.
Możesz zasubskrybować ten temat poprzez kanał RSS 2.0. Możesz napisać odpowiedź, lub śledzić na swojej stronie.
Tagi: , , , , , , , , ,

Podziel się wiedzą

Autor:

Artur Ragan

Od 2009 roku bawi się marketingiem. Jako specjalista ds. e-PR w Work Express rozwija portal pracy Jobexpress.pl oraz realizuję strategię marketingu online. Interesuję się sportami wodnymi i motoryzacją, od siedmiu lat współorganizuje największą w Polsce imprezę motoryzacyjno-rozrywkową Summer Cars Party. więcej wpisów tego autora

Komentarze do artykułu

  1. Bezpłatnie publikować oferty pracy można również w serwisie http://pracodawcy.info

    Pracodawcy.info
    26 maja 2014 14:20 Reply

Skomentuj

(wymagane)

(wymagane)

Przeczytaj inne:
outsourcing
Outsourcing trafia pod strzechy

Ostatnie 5 lat to dla outsourcingu w Polsce cała era. Od teoretycznych rozważań i analizowania case studies z zagranicy w roku 2007, dochodzimy do fazy, w której takie usługi są...

Zamknij